Bilens teknik og lovkrav
Køreprøve spørgsmål
Her kan du læse om bilens teknik, hvor du kan blive klart il dine køreprøve spørgsmål. Det kan der blive stillet spørgsmål til, når du skal til den praktiske prøve.
Der bliver stillet tre spørgsmål til bilens teknik, og du skal kunne svare på dem, før du kommer ud at køre.
Så det er en god ide at lære det udenad.
Styreapparat
- Styreapparatet skal kunne betjenes let, sikkert og hurtigt.
- Styreapparatet skal være selvoprettende uden mislyde.
Ratslør
- Ratslør er det stykke rattet kan drejes uden at hjulene følger med.
- Biler med tandstangstyring må ikke have ratslør ( alle nye biler )
- Væskestanden i servovæskebeholderen skal stå mellem Min. & Max.
Kontrol af ratslør:
- Start motoren , stil hjulene i ligeudstilling.
- Rul vinduet ned og gå ud af bilen.
- Drej på rattet og se efter om hjulet følger rattets bevægelse.
Lygter
- Lygter foran på bilen skal have farven hvidt / gulligt , have ens farve og styrke
Positionslygter
- Antal : 2 Stk.
- Må ikke virke blændende.
Nærlyslygter (kort lys)
- Antal : 2 Stk.
- Må ikke blænde.
- Skal være asymmetrisk til højre.
- Lyskeglen skal have et fald på 1 %. ( svarende til et fald på 1 cm pr. meter )
Kontroler at lysgrænsen falder 1%
- Kan kontrolleres ved at man stiller sig en meter fra bilen og måler hvor lysgrænsen rammer benet.
- Så træder man 10 m. tilbage og lysgrænsen burde være faldet 10 cm.
Fjernlyslygter (langt lys)
- Antal : 2 stk.
- Må godt virke blændende
- Skal have en kontrol lampe i instrumentpanelet.
Baglygter
- Antal : 2 stk.
- Farve : Skal lyse Rødt.
- Må ikke virke blændende.
Stoplygter
- Antal : 3 stk.
- Farve : Skal lyse Rødt.
- Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne.
- Må ikke virke blændende.
Reflekser
- Antal : 3 stk.
- Farve : Skal være røde
- Må ikke være trekantede
Nummerpladelygter
- Antal : Mindst 1 stk.
- Farve : Skal lyse hvidt
Blinklygter
- Antal : Mindst 6 stk.
- Farve : Skal lyse gult / orange
- Skal kunne ses i kraftigt sollys.
- Skal blinke 60 – 120 gange i minuttet.
Motor og udstødning
- Motoren skal være ren (ikke sølet til af olie) og tæt, (må ikke lække olie eller brændstof)
- Udstødningen skal sidde fast med bøjler og stropper samt være tæt
- Udstødningen skal være forsynet med lyddæmper.
Dæk
- Dæk og hjulfælge skal være ubeskadigede.
- Skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret over hele dækket.
- Skal være af samme type på alle fire hjul ( f.eks. sommerdæk / vinterdæk )
- Skal være pumpet op til korrekt dæktryk ( kan ses i bilens instruktionsbog )
- Pigdæk må anvendes fra 1. november – 15. april.
Støddæmpere
- Kontrolleres ved at trykke kraftigt over bilens støddæmper.
- Bilen skal herefter straks gå i ro.
- Dette gør du ved alle 4 støddæmper.
Horn
- Hornet skal have en klar og konstant tone
Bremser
Driftsbremse (fodbremse)
- Skal være et 2 kreds hydraulisk bremsesystem(virker med væsketryk)
- Hvis den ene kreds svigter, virker den anden som nødbremse
- Hvis den ene kreds svigter skal bilen slæbes væk, man må ikke køre med defekte bremser
- Skal virke på alle 4 hjul
- Skal kunne bremse bilen hurtigt, sikkert og virksomt ved alle hastigheder og belastninger.
Kontrol af driftbremse
- Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade.
- Bremsepedalen skal sidde fast.
- Bremsepedalen må højst kunne trædes halvvejs ned mod bunden.
- Bremsepedalen må ikke synke ved konstant tryk.
- Bremsepedalen skal have 1 cm frigang.
Kontrol af vakuumforstærkeren (bremseforstærkeren)
- Pump bremsepedalen 4 til 5 gange med slukket motor.
- Hold derefter pedalen nedtrådt.
- Start motoren
- Hvis pedalen nu synker så er det tegn på at vakuumforstærkeren virker
Parkeringsbremse (håndbremse)
- Skal være mekanisk og virke på mindst 2 hjul.
- Skal kunne holde bilen på en 18 % hældning og blive stående i fastspændt tilstand.
Nødbremsen
- Kan være den ene kreds i driftsbremsen, eller parkeringsbremsen.
- Skal kunne bremse bilen sikkert hvis driftsbremsen svigter.
Motorrummet
